سوالات کنکور
دين و زندگي
دین و زندگی دوره دبیرستان

سوالات کنکور ی سوم

1- اختیاری بودن حرکت انسان، بدان معنی است که با استمداد از ......................... هدف درست را تشخیص دهد و به سویش حرکت کند و حکم یقینی ........................ اطاعت کند. (ریاضی 86)32

الف: وحی ـ وحی را که در آن هیچ شکی نیست.              ب: عقل ـ وحی را که در آن هیچ شکی نیست.

ج: وحی ـ عقل را در پرتو بهره مندی از هدایت الهی         د: عقل ـ عقل را در پرتو بهره مندی از هدایت الهی

2- با توجه به آیه شریفه «و ما ارسلنا من رسول الّا بلسان قومه لیبین لهم» علت آمدن پیامبران متعدد چیست و منشأ اختلاف و چنددینی کدام است؟ (ریاضی 86)33

الف: استمرار در دعوت و ترویج پیوسته آن ـ دسته ای از رهبران دینی بودند که در مقابل دعوت پیامبر جدید مقاومت می کردند.

ب: استمرار در دعوت و ترویج پیوسته آن ـ سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم و از بین رفتن تعلیمات پیامبر قبل

ج: پایین بودن سطح درک انسان های اولیه ـ سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم و از بین رفتن تعلیمات پیامبر قبل

د: پایین بودن سطح درک انسان های اولیه ـ دسته ای از رهبران دینی بودند که در مقابل دعوت پیامبر جدید مقاومت می کردند

3- اختياری بودن حركات انسان بدان معنی است كه با استمداد ا‍ز....... هدف درست را تشخيص دهد و بسويش حركت كند و حكم يقينی.........اطاعت كند.32

1) وحی- وحی در ان هيچ شكی نيست.                                 2) عقل- عقل را ذر پرتو بهره مندی از هدايت الهی

3) وحی- عقل را در پرتو بهره مندی از هدايت الهی                 4) عقل- وحی در ان هيچ شكی نيست

4- با توجه به آيه شريفه ی " وما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه ليبين لهم " علت آمدن پيامبران متعدد چيست و منشاء اختلاف و چند دينی كدام است؟33

1)                 استمرار در دعوت و ترويج پيوسته آن-دسته ای از رهبران دينی بودند كه در مقابل دعوت پيامبر جديد مقاومت كردند

2)                 پايين بودن سطح درك انسان های اوليه- سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم و از بين رفتن تعليمات پيامبر قبل

3)                 استمرار در دعوت و ترويج پيوسته آن- سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم و از بين رفتن تعليمات پيامبر قبل

4)                 پايين بودن سطح درك انسان های اوليه- دسته ای از رهبران دينی بودند كه در مقابل دعوت پيامبر جديد مقاومت كردند

5- با توجه به حديث حضرت علي كه فرمود: رسول خدا بابی از علم به روی من گشود كه از آن هزار باب ديگر گشوده مي شد ، بيانگر........مي باشد مطابق با اين امر وجود پيامبر...........35

1)                 مرجعيت علمی- واسطه ی همه ی خيرات و بركات مادي و معنوي به انسان است

2)                 ولايت معنوی- اولين و معتبرترين مرجع علمی در گفتار و رفتار براي فهم دقيق ايات الهي

3)                 مرجعيت علمی- اولين و معتبرترين مرجع علمی در گفتار و رفتار براي فهم دقيق ايات الهي

4)                 ولايت معنوی- واسطه ی همه ی خيرات و بركات مادي و معنوي به انسان است

6- پيام اين ايه شريفه " الله اعلم حيث يجعل رسالته" پاسخی است به كسانی كه:33

1)                 در خواست انبيا و رسولان را به دليل فردی از جنس خود بودند نمی پذيرفتند

2)                 خود را در جايگاهي غير آنچه بودند معرفی مي كردند و بر رسولان فخر فروشي مي كردند

3)                 مي گفتند هرگز به رسولان ايمان نمي آوريم مگر آنكه همانند آنچه به آن ها داده شد به ما هم بدهند

4)                 بهانه گير‍ی در عدم متابعت از رسولان را مقيد به غذا خوردن و در ميان مردم بودن رسولان مطرح مي كردند

7- و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علي اعقابكم و من ينقلب علی غقبيه فلن يضر

الله شیئا و سيجزي الشاكرين " ويژگی افراد شاكر به آن است.........37

1)                 خدا را ذات بي نياز و منزه از " نقص" مي دانند

2)                 حيات را وسيله آرامش در ممات خود قرار دادند

3)                 مصون از تحول اعتقاد در روي داد های سخت مي باشد

4)                 محمد (ص) را پيام آور خدا و منصوب از سوی او مي دانند

8- از دقت در اين آيه شريفه " ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم " مفهوم مي گردد كه .......است.39

1)                 تغيير درونی جوامع تابع تغيير سنت خدا بر ان جوامع

2)                 سنت خدا بر استمرار لطف و فيض بر جوامع خواهان فيض

3)                 تغيير و تحول بر كل عالم حاكم است و از جمله درون انسان ها

4)                 سنت خدا بر تغيير وضع موجود جوامع تابع تغيير درونی آن جوامع

9- عمر طولانی براي انسان موصوف به كدام وصف است و " انتظار" برخاسته از چيست؟311

1) امری غير مادي- نوميدی از حاكميت باطل           2)  موضوعی غير عقلي- نگاه مثبت به آينده

3) امری غير مادي- نگاه مثبت به آينده                    4) موضوعی غير عقلي- نوميدی از حاكميت باطل

10- دژ های محكم اسلام و حافظان اين انديشه ي مقدس در برابر كژ انديشي ها كيانند و پشتوانه ي فقهان اگاه و با تقوا در تشكيل حكومت و مرجعيت علمي كدام است؟312

1) فقيهان آگاه به احكام و معارف اسلامي – كتاب و سنت و تقواي الهي

2)عالمان صالح و همگام با پيشرفت لحظه ای زمان – علم و عقل و آگاهي به نياز هاي زمان

3) فقيهان آگاه به احكام و معرف اسلامي – علم و عقل و آگاهي به نياز هاي زمان

4) عالمان صالح و همگام با پيشرفت لحظه ای زمان – كتاب و سنت و تقواي الهي

11- پيام كدام مورد پاسخ گويي به نياز دروني انسان به آرامش و انس روحي با همسر شامل مي شود؟314

1) " و جعل بينكم مودة و رحمة و ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون

2) و من اياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسنكو الهيا

3) من عملا صالحا من ذكر او انثي و هو مومن فلنحبينه حيوه طيبه

5)                 و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفدة

12- نشانه ي ورود به وادي انسانيّت و علامت بيداري و هوشياري، گرفتار آمدن به .......... است كه ريشه در .......... انسان دارد. (سراسري انساني 86)31

1) درد و دغدغه ي متعالي ـ سؤال هاي اساسي                   2) درد و دغدغه ي متعالي ـ پاسخ هاي اساسي

2) طرح سؤالات اساسي ـ‌ عميق ترين نيازهاي                   3) طرح سؤالات اساسي ـ حس كنجكاوي و دقّت

13- با توجّه به آيه ي شريفه ي «لا نُفرِقُ بينَ احدٍ منهم و نُحْنُ له مُسلمون» تحقّق عدم تفرقه بين پيام آوران الهي، در آن است كه: (سراسري انساني 86) 33

1) همه ي پيامبران، برخوردار از مقام «عصمت» و الگو و اسوه ي نيكو براي «انسان» بوده اند.

2) همه ي پيامبران، انسان هاي شايسته ي زمان خود در اخذ پيام خدا بوده اند.

3) محتواي اصل دعوت پيامبران، يكسان بوده است و همه ي آنان آورنده ي يك دين بوده اند.

4) محتواي اصل دعوت پيامبران، در هر زماني «پاسخ گويي» به نيازهاي فطري انسان بوده است.

14- با توجّه به آيه ي شريفه ي «قُلْ اَطيعو الله و الرّسول فَأنِ تَوّلَوا فَأنَّ الله لا يُحبُ الكافِريَن» كدام مفهوم مستفاد مي گردد؟ (سراسري انساني 86)35

1) كفّار با كفر خود زمينه ي بي نصيب ماندن از محبّت خداوند را فراهم مي كنند.

2) كفّار با كفر خود مانع ورود شعاع محبّت خدا بر وجود تاريك خويش مي شوند.

3) كافر شدن و بي نصيبي از محبّت خداوند، معلول روي بر تافتن از اطاعت خدا و پيامبر است.

4) كافر شدن و بي نصيبي از لطف غير محدود خداوند موجب روي بر تافتن از اطاعت خدا و پيامبر است.

15- وقتي خداوند حضرت موسي (ع) را مأمور مبارزه با فرعون كرد آن حضرت از خداوند چه درخواستي داشت و كدام حديث پيامبر گرامي(ص) با اين درخواست، ارتباط دارد؟ (سراسري انساني 86)36

1) برادرش هارون را پشتيبان و شريك در امر هدايت قرار دهد ـ حديث غدير

2) برادرش هارون را پشتيبان و شريك در امر هدايت قرار دهد ـ حديث منزلت

3) حضرت شعيب (ع) را يار و ياوراو‍ در امر هدايت قرار دهد ـ حديث منزلت

4) حضرت شعيب (ع) را يار و ياوراو‍ در امر هدايت قرار دهد ـ حديث غدير

16- با توجّه به آيه ي شريفه ي «هذا بيانٌ للنّاس و هُديً و موعظةٌ للمُتّقين و لا تَهِنُوا و لا تّحْزَنُوا و اَنْتُم الأ علونَ اِن كُنتم مؤمنين» مفهم مي گردد كه .......... مي باشد. (سراسري انساني 86)37

1) ايمان به خدا، مرهون دل سپردن به دعوت خدا و بيان او

2) پرهيزگاري، گرد ذلت و حُزن را با اسلام «تقوي» از خود دور مي كنند.

3) برخورداري از ايمان،‌ شرط برتر بودن و لازمه اش رها شدن از سستي و حُزن

4) دوري از سستي و اندوهگيني نتيجه بهره مندي از هدايت و مؤعظه و گرايش به تقوي

17- كُتب «التهذيب» و «الاستبصار» به ترتيب از مرحوم ............ و مرحوم ............ بود كه به جهت ....... در اختيار جامعه ي اسلامي قرار گرفت. (سراسري انساني 86)38

1) شيخ طوسي ـ صدوق ـ پاسخ گويي به مسائل جديد و نيازهاي نو

2) صدوق ـ صدوق ـ حفظ سخنان و سيره ي پيامبر گرامي (ص)

3) صدوق ـ شيخ طوسي ـ حفظ سخنان و سيره ي پيامبر گرامي (ص)

4) شيخ طوسي ـ شيخ طوسي ـ پاسخ گويي به مسائل جديد و نيازهاي نو

18- تشبيه امام منتظر ارواحنا فداه به خورشيد تابان پشت ابرها، با وجه شباهت ............... مفهوم مي گردد. (سراسري انساني 86)39

1) قرار گرفتن غيبت در برابر حضور است و نه در مقابل «ظهور»

2) پنهان نبودن خورشيد فروزان در بهره رساني بي دريغ انوار خود

3) عدم حضور خورشيد تابناك حقيقت در بين مردم و عدم لياقت آنان

4) عدم شايستگي و ناتواني انسان ها در مشاهده ي خورشيد تابناك حقيقت

19- پيام آيه ي شريفه ي «و ما كانَ المُؤمنونَ لِيَنفُزوا كافّه فلو لا نَفَرَ من كلّ فرقةِ منهم طائفةٌ ليتفَقَهُوا في الدّينِ» كدام است؟ (سراسري انساني 86)311

1) جبران ولايت معنوي امام (ع) با مفتوح بودن باب اجتهاد و استنباط

2) جبران مرجعيت علمي امام (ع) با مفتوح بودن باب اجتهاد و استنباط

3) استقرار مرجعيت علمي امام (ع) با بذل لطف او به دين مداران فقيه بهره مند ازاستنباط

4) استقرار ولايت معنوي امام (ع) با بذل لطف او به دين مداران فقيه بهره مند ازاستنباط

20- قرآن كريم راه و روش اصلي كسب عزت و كرامت را .......... معرفي كرده و مي فرمايد: ........... (سراسري انساني 86)313

1) بازگشت به سوي خدا و قبول فرمان هاي او ـ هر كس كه عزت مي خواهد، عزت يكسره از آن خداست.

2) بازگشت به سوي خدا و قبول فرمان هاي او ـ آن كس كه خود را گرامي بدارد شهوت در نزد او حقير مي شود.

3) توانايي انسان در كنترل شهوت جنسي ـ هر كس كه عزت مي خواهد، عزت يكسره از آن خداست.

4) توانايي انسان در كنترل شهوت جنسي ـ آن كس كه خود را گرامي بدارد شهوت در نزد او حقير مي شود.

21- با توجه به حدیث حضرت علی (ع) که فرمودند: «رسول خدا بابی از علم را به روی من گشود که از آن هزار باب دیگر گشوده می شد» بیانگر ..................... می باشد مطابق با این امر، وجود پیامبر (ص) ............................... . (ریاضی 86)35

الف: مرجعیت علمی ـ واسطه همه خیرات و برکات مادی و معنوی به انسان هاست.

ب: ولایت معنوی ـ واسطه همه خیرات و برکات مادی و معنوی به انسان هاست.

ج: ولایت معنوی ـ اولین و معتبرترین مرجع علمی در گفتار و رفتار برای فهم عمیق آیات الهی است.

د: مرجعیت علمی ـ اولین و معتبرترین مرجع علمی در گفتار و رفتار برای فهم عمیق آیات الهی است.

22- موجودات ،آفرینشی ............... دارند و دارای شیوه ی هدایت ........... (سراسری –ریاضی 88)32

1)                 یکسان – یکسان نمی باشد                       2) متفاوت – متفاوت نمی باشد

3)                 یکسان – یکسان می باشد                        4) متفاوت – متفاوت می باشد

23-به فراموشی سپرده شدن تدریجی انبیا که ضرورت تجدید نبوت را در طول تاریخ رسالت، ایجاب می کرد ........... بود. (سراسری ریاضی 88)33

1)                 معلول ابتدایی بودن سطح فرهنگ و زندگی اجتماعی و عدم توسعه ی کتاب

2)                 معلول پایین بودن سطح درک انسان ها و عدم توانایی آنان در گرفتن برنامه ی کامل زندگی

3)                 علت پایین بودن سطح درک انسان ها و عدم توسعه ی کتابت و وضع زندگی اجتماعی آنان

4)                 علت پایین بودن سطح فرهنگ و عدم توانایی انسان ها در گرفتن برنامه ی کامل زندگی

24-آیه ی شریفه ی ( الا ان اولیا الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ) بیانگر ولایت ..........پیامبر (ص) می باشد. (سراسری ریاضی 88)35

1)                 ظاهری – خداوند لطف خودش را به پیامبر کامل کرد و ایشان را واسطه ی فیض و رحمت به بندگان قرار داد.

2)                 معنوی – سرپرستی همراه با محبت و دوستی که پیامبر (ص)مامور پیاده کردن قوانین اسلام و اجرای احکام الهی در جامعه بود.

3)                 معنوی – خداوند لطف خود را به پیامبرش کامل کرد و ایشان را واسطه فیض و رحمت به بندگان قرار داد.

4)                 ظاهری – سرپرستی همراه به محبت و دوستی که پیامبر (ص) مامور پیاده کردن قوانین اسلام و اجرای احکام الهی در جامعه بود.

25-نزول کدام آیه بر پیامبر گرامی اسلام (ص)، رفتن با شتاب پیامبر، به مسجد را به دنبال داشت؟  (سراسری ریاضی 88)36

1)                 یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک

2)                 انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت

3)                 انما ولیکم الله و رسول و الذین یقیمون الصلوۀ

4)                 یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم

26-با توجه به آیه ی شریفه ی (اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون انی لکم رسول امین ...) حضرت نوح (ع) درباره مزد رسالت خود به مردم چه می گوید؟  (سراسری ریاضی 88)38

1)                 از شما اجری طلب نمی کنم اجر من بر عهده ی پروردگار جهانیان است.

2)                 از شما اجری طلب نمی کنم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی خدا پیش ببرد.

3)                 بگو هر مزدی که از شما خواسته ام برای خودتان است، مزد من نیست، مگر به خدا.

4)                 بگو به ازای آن رسالت، پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره ی خویشاوندانم.

27-امام باقر (ع) فرموده اند :قضای حتمی خداوند است که اگر به بنده ی خود نعمتی دهد آن نعمت را از او نمی گیرد مگر ....... این مطلب با آیه ی مبارکه ی...........هم بیان است. (سراسری ریاضی 88)39

1)                 آن را که گناهی انجام دهد – (و یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا)

2)                 مشیت الهی بر آن تعلق گیرد – (و یرید الشیطان ان یضلهم ضلالا بعیدا)

3)                  مشیت الهی بر آن تعلق گیرد – (ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یقیروا ما بانفسهم)

4)                 آن را که گناهی انجام دهد –(ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یقیروا ما بانفسهم)

28-به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان پویایی جامعه شیعه در طول تاریخ به ........ و ............ وابسته بوده است. (سراسری ریاضی 88)310

1)                 تلاش برای گسترش عدالت در جهان – نپذیرفتن حکومت های طاغوتی

2)                 گذشته سرخ اعتقاد به عاشورا- شهادت در راه عدالت خواهی و آرمان گرایی و حقیقت جویی

3)                 گذشته سرخ اعتقاد به عاشورا – آینده سبز باور به مهدویت

4)                 تلاش برای گسترش عدالت در جهان – آینده سبز باور به مهدویت

29-جلب عنایت ویژه ی امام زمان (عج) از طریق ولایت معنوی در گروی ......... است. در هر کدام از مسئولیت های« برقراری حکومت اسلامی »و « مرجعیت علمی »به ترتیب متوجه ............ و ........... است.311

1)                 تلاش و جهاد- مرجعیت –ولایت                    2) تلاش و جهاد–ولایت- مرجعیت

3)                 صلاح و تقوا - مرجعیت -  ولایت                  4) صلاح و تقوا – ولایت – مرجعیت

30-با توجه به آیه ی شریفه ی « والله جعل لکم من انفسکم ازواجا و جعل لکم من ازواجکم بنین و حفد ... » کدام مفهوم مستفاد می گردد؟314

1)                 خدا برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به وسیله ی آن آرامش یابید.

2)                 خدا برای شما از زنانتان همسرانی قرارداد و از زنانتان برای شما فرزندان و نوادگان نهاد.

3)                 زن و مرد  دوام وجود خود را در فرزند می بینند و رشد و بالندگی او را در پایداری وجود خود می یابند.

4)                 عالی ترین زمینه برای تشکیل خانواده نیاز به فرصتی مناسب برای رشد اخلاقی زن و مرد و فرزندان است.

31- پيام آيه ی شريفه ی " كَبٌرّ علی المشركينَ ما تَدعوهم اليه...." اين است كه:33

1)                 استكبار مشركان با دعوت توحيدی انبياء، افزون می گردد.

2)                 كبريائی مشركان، مانع قبول دعوت پيامبر گرامر اسلام (ص) بود.

3)                 دعوت پيامبران الهی به ايمان به خدای يگانه، بر مشركين، سخت و ناگوار می آيد.

4)                 دعوت پيامبر گرامر اسلام (ص)، به برقراری قسط و عدل، بر مشركين، سخت و ناگوار می آيد.

32- موضوعات متنوعی مانند توحيد، معاد، انسان، نظام خلقت و مسائلی ديگر در قرآن، حاكی از ...... و قرآن است و خداوند در خصوص اين ويژگی می فرمايد:34

1)                 انسجام درونی، در عين نزول تدريجی- " افلا يتدّبرون القرآن و لو كان من غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً "

2)                 انسجام درونی، در عين نزول تدريجی- " و ما كنت تتلوا من قبله من كتاب و لا تخطّه بيمينك اذا لارتاب المبطلون "

3)                 تأثيرنا پذيری و تبعيت نكردن از عقايد زمانه- " و ما كنت تتلوا من قبله من كتاب و لا تخطّه بيمينك اذا لارتاب المبطلون "

4)                  تأثيرنا پذيری و تبعيت نكردن از عقايد زمانه- " افلا يتدّبرون القرآن و لو كان من غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً "

33- برترين و بالا ترين  قلمرو رسالت پيامبر اكرم(ص) ولايت ......است كه فهم آن، مر هون گشايش ...... می باشد كه به واسطه ی اين ولايت پيامبر اكرم (ص) واسطه ..... می گردد.35

1)                 معنوی- قفل جهل از درون – فيض و رحمت الهی و تجلی بخش اسماء و صفات خداوند

2)                 معنوی- شهود عالم غيب- فيض و رحمت الهی و تجلی بخش اسماء و صفات خداوند

3)                 تكوينی- شهود عالم غيب – همه ی خيرات و بركات مادی و معنوی به انسان و ساير مخلوقات

4)                 تكوينی- قفل جهل از درون- همه ی خيرات و بركات مادی و معنوی به انسان و ساير مخلوقات

34- با بررسی آيات و احاديث در تعيين امام، كدام مطلب نادرست است؟36

1)                 حضرت فاطمه (س) جزء اهل بيت است، اگرچه عهده دار امانت نبود، اما دارای علم و عصمت كامل است

2)                 پيامبر (ص) از طرف خداوند معين ميشود و تنها كسی كه می تواند فرد شايسته ی مقام امامت را بر گزيند پيامبر اسلام (ص) است.

3)                 لازمه مقام امامت، علم و معرفت كامل و عصمت از گناه و اشتباه است، همان گونه كه پيامبر (ص) اين دو ويژگی را  دارا بود.

4)                 پيامبر (ص) حضرت علی (ع) و يازده فرزند ايشان را به جانشينی خود معرفی كرده است و آن ها عهده دار مسئووليت امانت اند.

35- تعليم و تفسير قرآن كريم، عدم تأييد حاكمان غاصب، راهنمايی و ياری پاكان و شايستگان و انتخاب شيوه درست مبارزه به ترتيب، مربوط به كدام يك از مسئوليت های مقام امامت می باشد؟38

1)                 ولايت معنوی- ولايت ظاهری- مرجعيّت علمی- ولايت معنوی

2)                 ولايت ظاهری- مرجعيّت علمی- ولايت معنوی - ولايت ظاهری

3)                 مرجعيّت علمی- ولايت معنوی- ولايت ظاهری- ولايت معنوی

4)                 مرجعيّت علمی- ولايت ظاهری- ولايت معنوی- ولايت ظاهری

36- پيام آيه ی شريفه ی " هو الّذی ارسل رسوله بالهدی و دين الحقّ ليظهره علی الدّين كلّه و لو كره المشركون "......... است.39

1)                 تحقق وعده ی خداوند در ارسال رسولان با پيام هدايت

2)                 دعوت تمام پيامبران ، با مبارزه ی همه جانبه با جهل و باطل

3)                 تحقق وعده ی خداوند در غلبه ی دين حق بر تمام انديشه ها

4)                 دعوت تمام پيامبران، حركت انسان به سوی هدايت و دين حق

37-پيام آيه شريفه ی " و ما كان المؤمنون لينفروا كافَةَ فلولا نفر مِن كلّ فرقهٍ منهم طائفهً لِيَتَفقَّهوا فی الدّين  ليْنذِروا قومَهم اذا رَجَعوا اليهم لَعلَّهم يحْذَََرون " كدام است؟311

1)                 اثبات تفقه و انذار برای پاسداری از مرز دين

2)                 اثبات تكيه داشتن دين بر فقاهت و تنزيه دامان دين از هر نوع خرافه ای

3)                 وجوب در حدّ رفع نياز تفقه در دين برای تداوم مر جعيّت علمی و ولايت ظاهری در عصر غيب

4)                 وجوب تفقه در دين برای پاسخ گویی به مسائل مستحدثه ی هر زمان و صيانت از مرجعيّت علمی برای همگان

38- آنجا كه به بيان امام علی (ع) خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بين می برد و رضايت عمومی، خشم خواص را بی اثر می نمايد، ايجاب می كند كه:312

1)                 حاكم خود را از سركشی نجات دهد و تند روی را در خود فرو نشاند و عقلش را به جايگاه اصلی برگرداند

2)                 دوست داشتنی ترين چيز ها در نظر حاكم، كه در حق ميانه ترين و در عدل شامل ترين باشد.

3)                 بدكار و نيكو كار در نظر حاكم يكسان نباشند، تا بد كاران به كار بد تشويق نشوند و نيكو كاران به كار خير بی رغبت نباشند.

4)                 حاكمان به گونه ای عمل كنند كه در پيشگاه خداوند، معذور باشند و دل مشغولی های حكومت، او را از رسيدگی به همگان باز دارد.

39- آيه شريفه ی " و الله جعل لكم من انفسكم ازواجاً و جعل لكم من ازواجكم..." بيانگر كدام مفهوم :314

1)                 خانواده بستر رشد و بالندگی فرزندان است و فرزند ثمره پيوند زن و مرد است و تحكيم بخش وحدت روحی آن هاست

2)                 زن و مرد در كنار هم احساس آرامش درونی مي كنند و به تدريج به رابطه ی موّدت آميز كه سرشار از مهربانی است می رسد

3)                 خداوند بين زن و مرد موّدت و رحمت قرار داده است تا خير و بركتشان به يكديگر بيشتر شود و پيوندی مستحكم تری به وجود بيايد.

4)                 خانواده فضايی را ايجاد می كند كه نه تنها فرزندان بلكه پدر و مادر نيز می توانند فضايل اخلاقی خود را تقويت كنند و رشد دهند.

40- توانایی در وصول به زندگی عادلانه و کرامت بخش و دست یابی به راه رشد و تعالی و رسیدن به رضایت و آرامش درونی و به دست دادن تصویری روشن از آینده و مشخص کردن والاترین هدف در ................ است. 31

1) شناخت درست انسان                  2) فعلیت یافتن تمام استعدادها

3) کشف راه درست زندگی   4) مراقبت از فطرت پاک توحیدی

41-  با توجه به آیه ی شریفه ی « شرع لکم من الدین ما وصی به نوحاً و الذی ارحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی آن اقیموا الذین و لاتتفرقوا فیه کبر علی المشرکین ما تدعوهم الیه ...» آن چه بر مشرکان سخت و سنگین و بزرگ جلوه می کند، همان................... می باشد. 33

1) توجه به دعوت شرک زدایی و گرایش در قبول کلمه ی « توحید»

2) برپاداشتن دین بر محور فطرت و زدودن اختلاف از جامعه ی انسانی

3) توجه به دعوت پیامبران اولوالعزم : نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد

4) برپاداشتن دین بر محور تعقل و انجام عمل بر محور توصیه ی پیامبران الهی

42- شعر« نگار من که به مکتب ثرفت و خط ننوشت   به غمزه مساله آموز صد مدرس شد» بیانگر کدام مورد است؟34

1) « فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتقوا النار التی و قودها الناس و الحجازه»

2) « افلا بتدبرون القران و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافاً کثیرا»

3) « و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله و ادعوا شهداءکم»

4) « و ما کنت تتلوا من قبله من کتاب و لاتخطه بیمینک اذا لارتاب المبطلون»

43-  نیاز انسان به وضع قوانین جدید در پاسخگویی به حل روابط اجتماعی که هر لحظه بر پیچیدگی آن افزوده می شود ، حاکی از آن است که: 33

1) لطف و فیض الهی در هدایت انسان مستمر میباشد.

2) نیاز به امام ، پس از پیامبر (ص) افزون تر می شود.

3) نیاز به امام، پس از پیامبر (ص) هم چنان باقی است.

4) لطف گسترده ی خدا در فیض رسانی ، مشروط به قبول مردم است.

44-  پیام آیه ی شریفه ی (قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین) ...... می باشد.37

1) هویت بخشیدن به تاریخ و عبرت گرفتن از اجزای آن و اصالت دادن به سنت های حاکم برآن

2) اصالت دادن به تاریخ و توجه به تکرار آن در امت ها و قرار دادن انسان در جهت اراده ی خود

3) امر به مطالعه و تحقیق در تاریخ گذشتگان به منظور صیانت خویش از گرفتار آمدن به فرجام ناخوشایند آنان

4) دستور به سیر و مطالعه در آثار باستانی به جا مانده از امت ها و رعایت دقت نظر در فرجام تکذیب کنندگان.

45-  با توجه به آیه ی شریفه ی « قل لااسالکم علیه اجرا الا...» پیامبر گرامی اسلام (ص)  از جانب خداوند چه چیزی را به عنوان مزد تلاش های طاقت فرسای خود از مردم طلب می کند؟ 38

1) مودت همراه با محبت کردن به اهل بیت                   2) ایمان همراه با محبت کردن به اهل بیت

3) ایمان همراه با اطاعت کردن به اهل بیت                   4) مودت همراه با اطلاعات کردن از اهل بیت

46-  به بیان پیامبر گرامی اسلام (ص) شباهت ظ

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط مینا عسكري

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 376
بازدید کل : 343287
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً